X
Annons
X
Reportage

Sveriges enda vätgasmack får sällskap

Bränslecellsbilen försöker att ta sig ur sitt moment 22, där den snåla tillgången på bilar och tankställen har skapat ett dödläge. Landets enda vätgasmack får snart sällskap av två till och flera biltillverkare är i startgroparna med nya modeller.

Problemet för bränslecellsbilarna är att det finns för få tankställen med vätgas. Här tankas en Toyota Mirai med vätgas i Tokyo.
Problemet för bränslecellsbilarna är att det finns för få tankställen med vätgas. Här tankas en Toyota Mirai med vätgas i Tokyo. Foto: Shizuo Kambayashi/AP

Vid sidan av den snabba utvecklingen av el- och laddbilar pågår forskning på bilar med bränsleceller. I båda fallen är det elmotorer som driver bilen, men skillnaden är att bränslecellen omvandlar vätgas och syre till elektricitet. Det behövs alltså inget batteri.

Problemet för bränslecellsbilarna är att det finns för få tankställen med vätgas. Här tankas en Toyota Mirai med vätgas i Tokyo.

Foto: Shizuo Kambayashi/AP Bild 1 av 3

Bränslecellsbilen Hyundai ix35 var först ut på marknaden. Via displayen har man koll på bränslecellen och när det är dags att tanka vätgas. En tankning tar bara tre minuter.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 2 av 3
Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X