Annons
X
Annons
X
Motor
Reportage

Sveriges enda vätgasmack får sällskap

Bränslecellsbilen försöker att ta sig ur sitt moment 22, där den snåla tillgången på bilar och tankställen har skapat ett dödläge. Landets enda vätgasmack får snart sällskap av två till och flera biltillverkare är i startgroparna med nya modeller.

Hållbar motor
Problemet för bränslecellsbilarna är att det finns för få tankställen med vätgas. Här tankas en Toyota Mirai med vätgas i Tokyo.
Problemet för bränslecellsbilarna är att det finns för få tankställen med vätgas. Här tankas en Toyota Mirai med vätgas i Tokyo. Foto: Shizuo Kambayashi/AP

Vid sidan av den snabba utvecklingen av el- och laddbilar pågår forskning på bilar med bränsleceller. I båda fallen är det elmotorer som driver bilen, men skillnaden är att bränslecellen omvandlar vätgas och syre till elektricitet. Det behövs alltså inget batteri.

Principen har varit känd i över 175 år och använts i rymdraketer och ubåtar. Men genombrottet i bilindustrin har låtit vänta på sig.

Knäckfrågan stavas infrastruktur. Utan tankställen för vätgas vill ingen köpa bilarna och utan bilar vill ingen bygga dyra mackar. Det kan kosta 6–15 miljoner kronor att bygga en vätgasstation enligt organisationen Vätgas Sverige.

Annons
X

Men nu rör det på sig. Världens största biltillverkare, Toyota, rullade i slutet av förra året ut sina första serietillverkade bränslecellsbilar i Japan. Modellen Mirai, som betyder framtid, ska i år byggas i 700 exemplar. Tidigare har Hyundai varit ensam på marknaden med sin ix35 Fuel Cell. Tre av dem finns i Sverige.

Bränslecellsbilen Hyundai ix35 var först ut på marknaden. Via displayen har man koll på bränslecellen och när det är dags att tanka vätgas. En tankning tar bara tre minuter. Foto: Pontus Lundahl/TT

Toyota har gjort precis som elbilstillverkaren Tesla – släppt patent fria för att skynda på utvecklingen och få fler att haka på bränslecellerna.

–  Det är en ny, öppnare hållning från oss. Med Prius var vi hemlighetsfulla och ville skydda vår teknik. Nu är läget annorlunda i och med att en ny infrastruktur måste byggas upp, säger Karl Schlicht, försäljnings- och marknadschef för Toyota Europa.

I höst lanseras Mirai i USA, Tyskland, England, Belgien och Danmark. Priset blir 66 000 euro plus skatt i Tyskland.

– De första bilarna kommer till Sverige nästa år, säger Bengt Dalström, informationschef på Toyota Sverige.

Honda har också utlovat sin bränslebilsmodell nästa år och flera av de andra jättarna i branschen har visat sina framtidsplaner inom bränsleceller även om exempelvis Volvo Cars och Volkswagengruppen har ett längre tidsperspektiv.

Ur avgasröret kommer bara vattenånga, men vägen dit är inte helt utan belastning på miljön.

Det som lockar är avgasfri körning, räckvidd på 50–70 mil vilket är betydligt längre än de flesta elbilar och dessutom snabb tankning (cirka tre minuter). Ur avgasröret kommer bara vattenånga, men vägen dit är inte helt utan belastning på miljön.

–  Vi kan aldrig skapa energi, utan bara omvandla den från en form till en annan, till exempel från ett bränsle till el. Vill vi ha bekvämligheten att allting ska vara drivet måste vi inse att det tar av jordens resurser någonstans, säger Rakel Wreland Lindström, lektor i kemiteknik på KTH, som forskat mycket om bränsleceller.

Framställningen av vätgas är energikrävande, och när den görs av naturgas med energi från till exempel kolkraft är den inte särskilt miljövänlig. Men det går att komma runt miljöbelastningen genom att framställa vätgas från vatten eller biogas med hjälp av förnyelsebar energi som sol- eller vattenkraft. En tredje variant är att ta hand om den vätgas som är restprodukt hos kemiföretag.

Samtidigt som utbudet av bilar med bränsleceller är på väg att växa gror infrastrukturen. Den 17 september invigs en vätgasmack på Arlanda utanför Stockholm och den 21 oktober en i Biskopsgården i Göteborg. Nästa år tillkommer ytterligare en ort.

Alla vätgasmackarna har fått stöd från EU. Sedan förra sommaren finns en station i Malmö och vintertid går det att tanka vätgas i Arjeplog där många biltillverkare har testverksamhet.

– Det finns intresse från runt tio städer utmed viktiga vägar att öppna vätgasstationer, och även att bygga ut mer i storstäderna, säger Björn Aronsson, verksamhetsledare för Vätgas Sverige.

Annons
Annons

Problemet för bränslecellsbilarna är att det finns för få tankställen med vätgas. Här tankas en Toyota Mirai med vätgas i Tokyo.

Foto: Shizuo Kambayashi/AP Bild 1 av 3

Bränslecellsbilen Hyundai ix35 var först ut på marknaden. Via displayen har man koll på bränslecellen och när det är dags att tanka vätgas. En tankning tar bara tre minuter.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 2 av 3
Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X