X
Annons
X
Scen
Recension

Norma Enastående Norma drabbar tvärs genom tiden

Premium

Mezzosopranen Katarina Karnéus är betvingande i den svårbemästrade titelrollen i Bellinis opera "Norma". På Göteborgsoperan är handingen framflyttad till modern tidlöshet – ett scensikt nu som är drabbande och gör det privata politiskt.

Axel Morin Wegbrant och Miranda Lindbäck Borgelid som Normas barn, Katarina Karnéus som Norma och Ida Falk Winland som Adalgisa.
Axel Morin Wegbrant och Miranda Lindbäck Borgelid som Normas barn, Katarina Karnéus som Norma och Ida Falk Winland som Adalgisa. Foto: Mats Bäcker

I Vincenzo Bellinis romantiska bel canto-opera ”Norma” (1831) kolliderar passion och svek med plikt och politik. Norma är översteprästinna och dotter till druidernas ledare Oroveso. Operans kärna är ett triangeldrama mellan Norma, den romerske prokonsuln Pollione och den unga prästinnan Adalgisa. Dramat kompliceras av att druiderna väntar på att översteprästinnan ska signalera till strid mot de romerska ockupanterna och att Norma i hemlighet har barn tillsammans med Pollione.

Göteborgsoperan ger en produktion från Théâtre des Champs-Elysées, men med husets egna solister. I originalet utspelas handlingen i Gallien för ungefär 2000 år sedan. Regissören Stéphane Braunschweig har flyttat fram den till modern tidlöshet och utgår från Normas dubbla positioner: den offentliga som aktad sierska med politiskt inflytande och den privata som övergiven tvåbarnsmor.

Axel Morin Wegbrant och Miranda Lindbäck Borgelid som Normas barn, Katarina Karnéus som Norma och Ida Falk Winland som Adalgisa.

Foto: Mats Bäcker Bild 1 av 2

Ensemblen i ”Norma” med Katarina Karnéus i mitten.

Foto: Mats Bäcker Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X