Recension

Girl Enastående – en av det senaste årets bästa filmer

"Girl" är ett vackert berättat drama som vägrar att reducera det braskande temat, att födas i fel kropp, till politisk inlaga. En av filmens stora förtjänster är huvudpersonen Laras relation till sin pappan: en mönsterförälder utan anspråk eller agenda.

Victor Polster gör en enastående insats i huvudrollen som Lara i filmen ”Girl”. Foto: Lucky Dogs

Det belgiska dramat "Girl" har hyllats och prisats som en av förra årets främsta debuter. Lätt att förstå varför, eftersom det rätt och slätt är en av det senaste årets bästa filmer. På ett övergripande plan är den stora bedriften att regissören Lukas Dhont vägrar att reducera filmens braskande tema till politisk inlaga. I stället vilar "Girl" på sin inkännande ton, ett ganska stramt observerande men vackert berättande, och på Victor Polsters enastående insats i huvudrollen.

Han spelar 15-åriga Lara, som precis flyttat till en lägenhet i en flamländsk stad med sin fransktalande pappa och sin lillebror. Det uppenbara skälet är att hon ska börja på stadens balettskola, det mer underliggande att hon behöver miljöombyte, lämna fördomarna bakom sig. Lillebror är bara sex och kan lätt börja om på nytt, den ensamstående pappan kan köra sin taxi på ny ort. Det är främst Lara som ska tjäna på flytten: ny skola, nya klasskamrater, ny akademi. Med det väsentliga tillägget att denna elitinstitution ställer skyhöga krav på träning och utveckling. För Lara, som är född i en mans kropp, är det särskilt svårt att utföra vissa övningar. Hon är målinriktad och viss att klara det, till tårarna rinner och tårna blöder. All övrig tid går åt till att gömma könet, som hon står under utredning för att korrigera, bara hälsan är tillräckligt bra.

Victor Polster gör en enastående insats i huvudrollen som Lara i filmen ”Girl”.