X
Annons
X
Recension

Chow chow En vild, våldsam, lekfull och allvarlig samling dikter

Anna Hallberg åkallar kvinnliga musikartister som Silvana Imam, Seinabo Sey och Laleh i sin sjätte språkmaterialistiska samling. Sebastian Lönnlöv har läst dikter där klassiska former som sonetten möter landstingsskjortor och morbida mor/dotter-relationer.

Anna Halberg, Silvana Imam, Seinabo Sey och Laleh.
Anna Halberg, Silvana Imam, Seinabo Sey och Laleh. Foto: Caroline Andersson, Claudio Bresciani, Björn Larsson Rosvall

Det dikter i en språkmaterialistisk tradition sätter fingret på är att vi alltid läser texter som att de bär på en mening, letar efter denna mening och tycker oss hitta den, gömd mellan orden och anad i tomrummet. Fantasin fyller i det som inte finns, just för att så mycket saknas och ger en extra stark laddning åt det som står. Anna Hallberg var en av de starkaste rösterna i 00-talets språkmaterialistiska strömning. Hon debuterade 2001 med den starkt koncentrerade ”Friktion” och tre år senare kom ”På era platser”, som aktivt sprängde typografin och blandade det koncentrerade med det vilt strömmande. Senare följde böcker som ”Mil” från 2008, där dikterna hålls samman i ett enda flöde, och ”Ljusgrönt och aska” från 2014, där tre olika sorters dikter löpte parallellt på varje sida.

I Hallbergs sjätte diktsamling, den stilrent formgivna "Chow Chow", känns typiska drag igen samtidigt som hon också provar nya grepp. Återigen möter vi en blandning av former. Vissa dikter struntar helt i grammatik och syntax, bildar anti-meningar istället för meningar: "din ansikte torr i mitt finger / specifika och människa". Andra närmar sig centrallyriken, om än en experimentell och upphackad sådan. I "Till Judith", som för tankarna till Sonja Åkesson, skildras relationen mellan mamma och dotter i rader som lånar sin form av barnets tankevindlingar: "dödsråttan kommer i alla fall inte genom / det är bra / och ickerökare dör väl också, har jag hört / det ljusblå skrattet".

Anna Halberg, Silvana Imam, Seinabo Sey och Laleh.

Foto: Caroline Andersson, Claudio Bresciani, Björn Larsson Rosvall Bild 1 av 2
Foto: Omslag Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X