Illustration: Henrik Malmsten  Foto: SvD och Alamy
Illustration: Henrik Malmsten Foto: SvD och Alamy

En vecka av datorhaveri – vad händer egentligen på Swedbank?

Oåtkomlig internetbank – och irriterade bankkunder som lämnas utan förklaring. Teknikhaveriet hos Swedbank visar hur sårbart det digitala samhället är. Experterna varnar för att riktade cyberangrepp mot finanssektorn blivit vanliga under coronapandemin.

Publicerad

Lönefredag. Räkningsdags. Förra fredagen satt tusentals svenska bankkunder med påfyllda konton utan att kunna komma åt sina pengar då Swedbanks internetbank låg nere. Det var starten på de problem som än idag fortsätter att gäcka banken och där kunder har svårt att ta sig in på sajten och i appen, genomföra transaktioner och värdepappersaffärer. I morse kom också nyheten att Swish, som de senaste månaderna slutat fungera vid flera tillfällen, också låg nere och under veckan har även Länsförsäkringar haft problem.

Exakt vad som ligger bakom problemen är det däremot ingen hos Swedbank som vill svara på. Både DN och Di har uppgett att banken, som har fyra miljoner privatkunder i Sverige, kan ha utsatts för en överbelastningsattack i utpressningssyfte.