X
Annons
X
Krönika

En värld av spinn och pr-propaganda

Publicerad

För hundra år sedan startade medelamerikanen sin dag med rostat bröd och kaffe. 30 år senare hade frukostvanorna förändrats radikalt. Allt tack vare en nydanande pr-kampanj.

När Edward Bernays vid mitten av 1920-talet skulle hjälpa ett företag att öka försäljningen av bacon, gjorde han nämligen inte som alla andra marknadsföringsnissar skulle ha gjort. Istället för att satsa på reklamkampanjer, förlitade sig Bernays på sin morbror Sigmund Freuds tankar. Först ställde han en enkätfråga till läkare: Skulle du rekommendera en lätt eller en rejäl frukost? Svaret, som så klart blev ”rejäl”, skickades sedan ut till 5 000 näringsrådgivare, samtidigt som medierna bearbetades och bacon och ägg såldes in som sinnebilden av vad en rejäl frukost egentligen var. Resultatet syns än i dag på alla hotellfrukostar.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X