X
Annons
X
Recension

Hopplöst, men inte allvarligt : konst och politik i Centraleuropa En underbar fest full av spännande kulturmänniskor

Cecilia Hansson att konsten kan och får vara ett eget mål. Inte, som här, enbart ett medel med ett ärende. Den tillåts befinna sig på ett annat, djupare plan än politiken. Var? I Centraleuropa förstås.

Cecilia Hansson (född 1973) är författare, journalist och översättare. Hon har skrivit fyra diktsamlingar – debutboken utspelade sig i Wien – och översatt två. Genom studier, resor och reportage har hon följt Centraleuropa i mer än tjugo år. Foto: Martin Vallin/Natur&Kultur

Det var i Bukarest, i maj 2008. Rumänien hade året innan kommit med i EU och det var ännu några månader kvar till Lehmann-kraschen i USA. Staden sjöd av entreprenöriell energi, från de kedjerökande taxichaffisarna på flygplatsen som spanade efter turister att blåsa på pengar till extraknäckande ekonomistudenten Andreea på mitt hotell som hade siktet inställt mot toppjobb, hemma eller utomlands spelade ingen roll. Världen låg öppen.

Den följande finanskrisen kom på många sätt att sätta stopp för optimismen bakom den gamla järnridån. Med den arabiska våren några år senare fick världen ändå annat att tänka på än frambrytande solsken efter ett halvt sekel av realsocialistiskt gråväder och paranoida diktaturer i Central- och Östeuropa.

Cecilia Hansson (född 1973) är författare, journalist och översättare. Hon har skrivit fyra diktsamlingar – debutboken utspelade sig i Wien – och översatt två. Genom studier, resor och reportage har hon följt Centraleuropa i mer än tjugo år.

Foto: Martin Vallin/Natur&Kultur Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X