Stockholm Early Music FestivalEn trio som rockar barocken

Anne Sofie von Otter kastar sig mellan det narrativa och det spritt språngande galna.
Anne Sofie von Otter kastar sig mellan det narrativa och det spritt språngande galna. Foto: Iman Khayyatan

Stockholm Early Music Festival firar 20 år med ett rikt program. Här vidgas fältet för vad som är tidig musik och hur den ska spelas.

Under strecket
Publicerad
Love Tronner, tenor, Gustav Nordlander, bas, och Anne Sofie von Otter, mezzosopran, i Tyska kyrkan.

Love Tronner, tenor, Gustav Nordlander, bas, och Anne Sofie von Otter, mezzosopran, i Tyska kyrkan.

Foto: Iman Khayyatan
Annons

Festivalgeneralen Peter Pontvik tog onekligen risker när nu Stockholms tidig musik-festival 20-årsjubilerar. Fullt med internationella namn. Rysk orkester som det blev nödvändigt att koppla in UD för när virusgränserna skulle korsas, men så skulle ju också kungen och drottningen sitta i publiken vid premiärkonserten den 1 juni. Precis det datumet: första dagen för en publik som äntligen blivit större än pytteliten. Dessutom har man ett digitalt festivalpass som man kan köpa för en mindre summa. Det är bra med både övertygelse och planering.

Årets program visar hur långt utvecklingen gått inom den tidiga musiken. Här finns allt från urgammal mongolisk strupsång till tableaux vivants, det vill säga 1700-talets installationskonst (levande versioner av målningar, här av Caravaggio). Men en mer traditionell konsert hölls under torsdagskvällen då Anne Sofie von Otter stod på scenen tillsammans med två franska kompmusiker (lutenisten Thomas Dunford och cembalisten Jean Rondeau) och en sångartrio (Love Tronner, Gary Graden och Gustav Nordlander).

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons