En tredjedel till bröstforskning

BAKOM SYMBOLEN. Få kampanjer ger så mycket klirr i kassan som den nu avslutade Rosa Bandet-insamlingen. Symbolen används numera för att sälja allt – från underkläder till hygienartiklar – men den som vill ta reda på var insamlingsmiljonerna hamnar får problem, visar SvD:s granskning.

Under strecket
Publicerad
SVD GRAFIK
Foto: SVD GRAFIK
Annons

Drygt 170 miljoner kronor har svenska folket fram till och med 2007 skänkt till Rosa Bandet-kampanjen för att stödja bröstcancerforskningen. Trots att pengarna uppfattas vara riktade till bröstcancerforskningen är det bara en tredjedel av de insamlade medlen som går till ren forskning på detta område. Mer än en fjärdedel, 44 miljoner, används till insamlings- och administrationskostnader.

I sex år har Cancerfonden anordnat Rosa Bandet-kampanjen under oktober månad med en tv-sänd gala som kulmen. Allt fler miljoner har strömmat in. Rosa Bandet är en av de största succéerna i Sverige även om det ännu är oklart om insamlingsmålet på 57 miljoner kommer att kunna uppnås i år.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons