Hälsa

En timmes löpning kan förlänga ditt liv med sju timmar

Inget förlänger livet så mycket som löpning. Även löpare som röker eller dricker sporadiskt, är överviktiga eller nöjer sig med att lufsa fram i joggingspåret, tenderar att leva tre år längre än ickelöpare.

Det är New York Times som publicerar rapporten Progress in cardiovascular disease från Iowa State University. Forskarteamet – i ledning av professor Duck-chul Lee – hävdar att de kommit fram till en tydlig slutsats: löpning, oavsett tempo eller sträcka, minimerar risken att dö i förtid med 40 procent.

En person som tränar två timmar per vecka beräknas springa knappt sex månader under 40 år. Detta skulle då förlänga livet med 3,2 år. Det innebär att en timmes löpning förlänger livet med sju timmar.

Mest uppseendeväckande är datan att löpning skänker mer livstid än vad det konsumerar. Professor Duck-chul Lee understryker:
– Detta är förstås inte oändligt. Att löpa gör inte folk odödliga. Löpningens positiva effekt stannar på runt tre år, hur mycket folk än springer.

Vad gör löpning så effektivt då? Dr. Lee säger att det är oklart, men att träningsformen motverkar flera vanliga riskfaktorer för tidig död, så som högt blodtryck och högt kroppsfett.

Till Toppen