Annons

Anders Rydell:En stulen tavla är en tillfällighet – två är ett mönster

Moderna museets chef meddelade under tisdagen att Oskar Kokoschkas målning ”Markis Joseph de Montesquiou-Fezensac” återlämnas till arvtagarna till den tysk-judiske konsthandlaren Alfred Flechtheim.
Moderna museets chef meddelade under tisdagen att Oskar Kokoschkas målning ”Markis Joseph de Montesquiou-Fezensac” återlämnas till arvtagarna till den tysk-judiske konsthandlaren Alfred Flechtheim. Foto: Dan Hansson

Moderna museets återlämnande av Oskar Kokoschkas målning borde vara en väckarklocka för svenska museer. Det är dags att undersöka samlingarna.

Uppdaterad
Publicerad

I dag meddelade Moderna museet att de återlämnar Oskar Kokoschkas målning ”Markis Joseph de Montesquiou-Fezensac” från 1910 till den judiske konsthandlaren Alfred Flechtheims ättlingar. Att Moderna museet nu åter igen tvingas ge ifrån sig ett konstverk som stals under nazitiden sänder en kraftfull signal till andra svenska museer.

När museet 2009 efter en lång och infekterad konflikt tvingades återlämna Emil Noldes målning ”Blumengarten (Utenwarf)” betraktades det som ett unikt fall. Inställningen var att Pontus Hultén, som köpt konstverket i Schweiz på 1960-talet, hade helt enkelt bara haft otur. Konstverket hade ”köpts i god tro” hette det. Hur skulle Hultén kunna veta att konstverket stals från den tysk-judiske affärsmannen Otto Nathan Deutsch 1939?

Annons
Annons
Annons