En tapet för konsumismens medborgare

De är vackra, glada, unga och friska, och de syns ofta i megaformat mot en diffus bakgrund som skulle kunna vara var som helst i världen. De lagerhållna, allmängiltiga reklambilderna tapetserar det offentliga rummet och utövar en dold påverkan på hur vi uppfattar världen.

Under strecket
Publicerad
Annons

En framträdande trend i annonser är att bildutrymmet ökar på bekostnad av textutrymmet. Kanske finns det en slogan, kanske en bokstavsbaserad varumärkeslogotyp, men huvuddelen av utrymmet i många reklambudskap består i dag av fotografier. Och fotografierna innehåller påfallande ofta människor. Ibland är de kändisar, ibland vanliga konsumenter, ibland företrädare för företaget bakom den aktuella produkten. I ökande utsträckning är de emellertid helt anonyma - vi får varken veta vad de heter, vad de har att säga eller hur de är kopplade till den produkt som de marknadsför. Deras roll är endast att samexponeras, som skyltdockor, med en viss produkt.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons