Annons

Katarina O’Nils Franke:En svuren fiende till alla reserestriktioner

Rilke i Moskva, målning av Leonid Pasternak.
Rilke i Moskva, målning av Leonid Pasternak. Foto: TT

Borta bra men hemma bäst? Rilke tyckte tvärtom. Resandet utgör själva stommen i såväl hans liv som hans verk, vilket inte minst blev påtagligt då reseförbuden under första världskriget tillfälligt begränsade den tyskspråkige poetens möjligheter att röra sig fritt.

Under strecket
Publicerad

Det är en omvälvande tid. Pågående pandemi drar upp avspärrningsband mellan våra länder och försvårar mänskliga möten både när och fjärran. Risken för smittspridning håller flygplan på marken och fartyg i hamn. Även om det ligger mycket i uttrycket ”att läsa är att resa” saknar vi friheten att själva kunna resa. Det är emellertid varken första eller sista gången människor drabbas av ofrihet genom reserestriktioner.

Den tyskspråkige poeten Rainer Maria Rilke (1875–1926) använde resandet som en stor inspiration för sitt skrivande. När han drabbades av reseförbud i samband med krigsutbrottet 1914 befann han sig på, vad han trodde var, en tillfällig resa i Tyskland. Först blev han inkallad, men efter att ha lyckats lösgöra sig från militärtjänstgöringens bojor var han ändå inte fri att resa tillbaka till hemmet i Paris.

Annons
Annons
Annons