X
Annons
X

”En svensk flygskatt inte lösningen”

Av
Läs mer om Klimathotet
Jag är helt övertygad om att breda internationella överenskommelser som EU-ETS och Corsia är den enda vägen framåt ifall vi ska lösa klimatproblemet, skriver Runar Brännlund.
Jag är helt övertygad om att breda internationella överenskommelser som EU-ETS och Corsia är den enda vägen framåt ifall vi ska lösa klimatproblemet, skriver Runar Brännlund. Foto: Lars Pehrson

I en replik på min artikel hävdar Anton Arbman Hansing, Mathias Fridahl och Markus Larsson att flygskatten visst har effekt på de globala utsläppen av koldioxid, både på kort och lång sikt. De argument de anför är att resor med start eller landning utanför Europa är undantagna, likaså höghöjdseffekten, och att den nya så kallade "annulleringsmekanismen" inom EU-ETS gör att den så kallade vattensängseffekten upphör. Vidare menar man att det globala kompensationssystemet Corsia är ineffektivt och startar först 2027. De är dock eniga med mig om att flygskatten inte ger några som helst incitament till bränslebyte eller effektiviseringar.

Jag är helt övertygad om att breda internationella överenskommelser som EU-ETS och Corsia är den enda vägen framåt ifall vi ska lösa klimatproblemet, skriver Runar Brännlund.

Foto: Lars Pehrson Bild 1 av 2

Professor Runar Brännlund.

Foto: Mattias Pettersson Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X