X
Annons
X

Test: En suv för tuff terräng

Den ser ut som en knotig vedkubbe och kan misstas som en i raden av bilar som vill verka terrängdugliga men som vantrivs redan på en grusväg. Jeep Renegade har dock kvaliteter som talar för att målgruppen faktiskt kan vara bilköpare med behov av extra framkomlighet.

Det går att skriva spaltkilometer om bilmärket Jeeps utveckling. Om den amerikanska terräng­bilens betydelse i både andra världskriget och – framför allt – Koreakriget. Det bevisas av de hundratals böcker som publicerats i ämnet genom åren.

Men det är minst lika spänn­ande att se vad Jeep betytt för utvecklingen av de bilar som världens bilköpare i allt högre grad väljer 70 år senare, nämligen suv­arna.

De runda strålkastarna och sju lodräta öppningar i kylargrillen skapar en tydlig märkesidentitet.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 1 av 10

Med antisladdsystemet urkopplat går det att busa med Jeep Renegade. Men framför allt har den kompetens att ta sig fram där många andra suvar tvingas vända.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 2 av 10

Någon storlastare är inte Renegade, men det går att plocka ur bagagerumsgolvet och vinna några liter utrymme.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 3 av 10
Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 4 av 10
Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 5 av 10
Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 6 av 10
Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 7 av 10
Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 8 av 10
Bild 9 av 10
Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 10 av 10
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X