Liten lekEn studie över poesins fallgropar och höjdpunkter

Erik Lindman Mata är född 1992 i Venezuela och uppvuxen på Gotland. Han debuterade med diktsamlingen ”Pur” 2020.
Erik Lindman Mata är född 1992 i Venezuela och uppvuxen på Gotland. Han debuterade med diktsamlingen ”Pur” 2020. Foto: Carla Lomakka

Det sägs ofta att den andra boken är svårast att skriva. Erik Lindman Mata löser problemet med en samling dikter som inte ens försöker trumfa den bejublade debuten, skriver Sebastian Lönnlöv om ”Liten lek – Samlade dikter 2019–2020”.

Under strecket
Publicerad
Nirstedt/litteratur
Foto: Nirstedt/litteratur
Annons

Det kom inte som någon större överraskning när Erik Lindman Matas debut, ”Pur”, kammade hem både Borås tidnings debutantpris och Katapultpriset 2021. Tematiken bidrog till styrkan, med en akut sorg som samlingens centrum, men framför allt var det ett verk där varje tecken verkade befinna sig på rätt ställe utan att helheten blev stel eller perfektionistisk.

Hur går man som författare vidare efter en så bejublad debut? Kanske precis så här: med något helt annat, som inte ens kan misstänkas försöka trumfa den första boken. Något operfekt, istället för det koncentrat av kvalitet man redan klarat av. ”Liten lek” ger åtminstone mig ett intryck av att vara medvetet bristfällig, utgiven bara ett år efter debuten – och om undertiteln ”Samlade dikter 2019–2020” ska läsas bokstavligt är den ett närmast ikoniskt uttryck för övermod. Sina samlade dikter förväntas en poet publicera sent i karriären – och att ge ut alla utkast från en viss period är något som litteraturvetarna får ägna sig åt efter ens livstid.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons