X
Annons
X
Recension

Snödrottningen En snödrottning med hög intensitet

Premium

Malmötonsättaren Benjamin Staern operadebuterar med "Snödrottningen". H C Andersens saga blir ett flöde av kongenial infallsrikedom i både musik och kostymer, skriver Theresa Benér.

Susanna Stern (Snödrottningen), Frida Johansson (Gerda, liggande), Wiktor Sundqvist (Kaj) samt Malmöoperans barnkör.
Susanna Stern (Snödrottningen), Frida Johansson (Gerda, liggande), Wiktor Sundqvist (Kaj) samt Malmöoperans barnkör. Foto: Malin Arnesson

Det handlar om den klassiska motsättningen mellan kyligt förnuft och värmande känsla i Malmö operas gnistrande, äventyrliga jul- och familjeopera ”Snödrottningen”. Malmötonsättaren Benjamin Staern operadebuterar med detta beställningsverk liksom Anelia Kadieva Jonsson, vars libretto bygger på H C Andersens välkända saga från 1844.

Här ställs två starka kvinnofigurer mot varandra: å ena sidan Snödrottningen, som redan i prologen gestaltas med iskall kraft, snärjande arior och beräknande ondska av Susanna Stern. Å andra sidan lilla Gerda, Frida Johanssons envetet godmodiga flicka i skoluniform, som tappert tar sig genom farliga forsar, förtrollade trädgårdar, slott och rövarnästen för att nå Lappland där hon ska befria sin bäste vän Kaj.

Susanna Stern (Snödrottningen), Frida Johansson (Gerda, liggande), Wiktor Sundqvist (Kaj) samt Malmöoperans barnkör.

Foto: Malin Arnesson Bild 1 av 2

Blomstergumma: Maria Streijffert.

Foto: Malin Arnesson Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X