Annons

#jagEn smiley-balett för vår digitala tid

Maria Påhls, Ninos Josef, Jonathan Sikell, Michelle Persson och Gjertrud Lager Olaussen i ”#jag” på Kungliga Operan.
Maria Påhls, Ninos Josef, Jonathan Sikell, Michelle Persson och Gjertrud Lager Olaussen i ”#jag” på Kungliga Operan. Foto: Markus Gårder

Unga på Operans nya dansverk ”#jag” är en visuellt och musikaliskt påkostad produktion som flödar av intryck. Selfie-generationens världar har blivit ett lekfullt koncept, skriver Anna Ångström.

Uppdaterad
Publicerad

I en tid när politiker hetsar varandra till twitterstormar som hotar det mentala klimatet och Google och Facebook tar makten över våra liv – då landar dansföreställningen ”#jag” rätt i samtiden. Sociala medier kan ju både öppna dörrar och stänga in oss i informationsbubblor som bekräftar den egna världsbilden. Där kan vi skapa vårt eget varumärke, ett #jag. Hur påverkar det självuppfattning och samspel med omvärlden?

Kring detta tema utspelar sig Unga på Operans nya dansverk. Koreografen Christina Tingskog med team har fått stora resurser; det här är en visuellt och musikaliskt påkostad produktion som vänder sig till mellanstadiet men som fungerar även för oss äldre. Intrycken flödar, verkligheten tycks upplöst.

Annons
Annons
Annons
Annons