X
Annons
X
Recension

#jag En smiley-balett för vår digitala tid

Unga på Operans nya dansverk "#jag" är en visuellt och musikaliskt påkostad produktion som flödar av intryck. Selfie-generationens världar har blivit ett lekfullt koncept, skriver Anna Ångström.

Maria Påhls, Ninos Josef, Jonathan Sikell, Michelle Persson och Gjertrud Lager Olaussen i ”#jag” på Kungliga Operan. Foto: Markus Gårder
Läs mer om Scenhösten 2016

I en tid när politiker hetsar varandra till twitterstormar som hotar det mentala klimatet och Google och Facebook tar makten över våra liv – då landar dansföreställningen ”#jag” rätt i samtiden. Sociala medier kan ju både öppna dörrar och stänga in oss i informationsbubblor som bekräftar den egna världsbilden. Där kan vi skapa vårt eget varumärke, ett #jag. Hur påverkar det självuppfattning och samspel med omvärlden?

Kring detta tema utspelar sig Unga på Operans nya dansverk. Koreografen Christina Tingskog med team har fått stora resurser; det här är en visuellt och musikaliskt påkostad produktion som vänder sig till mellanstadiet men som fungerar även för oss äldre. Intrycken flödar, verkligheten tycks upplöst.

Maria Påhls, Ninos Josef, Jonathan Sikell, Michelle Persson och Gjertrud Lager Olaussen i ”#jag” på Kungliga Operan.

Foto: Markus Gårder Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X