Torbjörn Elensky:En skrämmande rädsla för konstens kraft

En väggmålning i Kabul ersätts med talibansk propaganda.
En väggmålning i Kabul ersätts med talibansk propaganda. Foto: Aamir Qureshi/AFP

Viljan att riva statyer, bränna böcker och förbjuda vissa typer av bilder bygger inte på oförståelse utan snarare på en insikt om och rädsla för konstens kraft. Och där böcker och bilder rensas ut rensas snart även människor ut, visar en ny bok om bildstormarnas historia. 

Under strecket
Publicerad
Annons

Det första talibanerna gjorde då de tagit Kabul var att täcka stadens väggmålningar med vit färg – bilder som föreställde allt från George Floyd och drunknade flyktingar till en mördad japansk läkare. De hade utförts av stadens invånare under ledning av en grupp som kallade sig Artlords, och nu ersattes de av texter som hyllar talibanernas seger och islam. I en artikel i The Guardian (7/9) säger en av gruppens grundare att talibanerna inte förstår sig på konst – de kan inte tänka konst, de har inte vokabulären som krävs. Och så kan det väl vara. Men det kan också vara så att de faktiskt hatar konst, för att den öppnar folks ögon, för att den erbjuder en mångfald av speglingar av världen och människan, för att den kan göra djupt intryck, inte minst på människor som är analfabeter. 

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons