Star-crossedEtt skilsmässodrama som svänger

Kacey Musgraves.
Kacey Musgraves. Foto: Universal

Kacey Musgraves skilsmässoalbum ”Star-crossed” sägs vara upplagt som en grekisk tragedi i tre akter – det kan låta klyschigt men med Musgraves talang för bitterljuva melodier och fyndiga formuleringar så fungerar det utmärkt.

Under strecket
Publicerad
”Star-crossed” av Kacey Musgraves.

”Star-crossed” av Kacey Musgraves.

Annons

Den flerfaldigt Grammy-prisade Kacey Musgraves slog igenom på den amerikanska countryscenen 2013 men har målmedvetet jobbat sig bort från den med provocerande frispråkiga texter – i alla fall för den mer konservativa delen av countrypubliken – och låtar som alltmer dragit åt pophållet. När hon nu kommit fram till det femte studioalbumet finns det knappt någon country kvar, bara enstaka stråk av slick countryrock. Istället är det som att Kacey Musgraves och hennes låtskrivarpartners, tillika medproducenter, Daniel Tashian och Ian Fitchuk, sökt sig tillbaka till 90-talets pop, r&b och indiedisco med produktioner som får mig att, och det var ett bra tag sedan det hände, tänka både på Toni Braxton och Cardigans.

Albumet kretsar kring uppbrottet från det korta äktenskapet med countryartisten Ruston Kelly och är, enligt pressmaterialet, upplagd som en grekisk tragedi (!) i tre akter. Skilsmässoalbum är ju en något tröttsam genre men Musgraves talang för fina melodier och fyndiga formuleringar – som kan komma i form av töntiga men rara ordstäv som ”lättare sagt än gjort” och ”det finns ett ljus i slutet av tunneln” – gör det lätt för lyssnaren. Med en varm och fingertoppskänsligt torr och avskalad produktion har det blivit hennes hittills bästa album. Att hon, som ett ambitiöst förarbete, tog en beledsagad psilocybin-tripp – som enligt henne själv var som en ”big bang explosion of a thousand ideas” – bidrog säkert till det lyckade resultatet.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons