En signal – till alla

Ett varumärke måste lova samma sak och inge samma förväntningar till såväl kunder, anställda och blivande medarbetare. Kommunicerar man en sak inåt och en annan utåt är risken miljoner i sjön för felrekryteringar.

Under strecket
Publicerad
Allt fler företag inser vikten av att hålla ihop sitt ”employer brand” med sitt ”corporate brand”. Kommunicerar man en sak inåt och en annan utåt kan resultatet bli förödande. ”Nöjda medarbetare är ett varumärkes bästa ambassadör”, säger Elisabeth Lindgren, kommunkationschef på SJ.

Allt fler företag inser vikten av att hålla ihop sitt ”employer brand” med sitt ”corporate brand”. Kommunicerar man en sak inåt och en annan utåt kan resultatet bli förödande. ”Nöjda medarbetare är ett varumärkes bästa ambassadör”, säger Elisabeth Lindgren, kommunkationschef på SJ.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN
Annons

Det blir vanligare bland svenska företag att arbeta strategiskt mot att bli mer attraktiva på arbetsmarknaden för att i den allt hårdare konkurrensen kunna locka till sig de vassaste talangerna.

Men för att ett företag ska lyckas med att bygga ett starkt så kallat arbetsgivarmärke måste det gå hand i hand med vad företaget kommunicerar till den övriga marknaden. Och de löften företaget ger arbetsmarknaden måste vara tydligt förankrade i affärsstrategin så att man inte lovar sådant som sedan inte stämmer överens med verkligheten.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons