X
Annons
X
Recension

Rigoletta En ”Rigoletto” full av smärta och brutalitet

Kasper Holten har regisserat en skakande "Rigoletto" på Malmö Opera, iscensatt i en nutida värld av snabba cash, sexmissbruk och kriminalitet.

Bianca Tognocchi i rollen som Gilda och Vladislav Sulimsky som Rigoletto. Foto: Malin Arnesson

Maktmissbruk, manligt övervåld mot kvinnor och sexuella övergrepp. Verdis opera ”Rigoletto” (1851) skär rakt in i vår tids aktuella frågor. Kasper Holtens känslostarka iscensättning på Malmö Opera är inspirerad av Jens Lapidus romaner om snabba cash, lyxliv och ljusskygga kontakter mellan överklass och grov kriminalitet. Under den mondänt dekadenta ytan råder rå brutalitet. Mest svårsmält är den unga, utnyttjade Gildas frivilliga offerdöd.

Scenografen Maja Ravn fyller scenen med en spiralformad mastodonttrappa på vridscen. Hos Hertigen glittrar guldet, kostymklädda män festar med objektifierade kvinnor. Kanske är det några samtidsmarkörer och visuella symboler för mycket; det fipplas med mobiler och projiceras närbilder. Den ryske tenoren Alexey Tatarintsev glänser vokalt och gör Hertigen till hänsynslös sexmissbrukare. Kvinnor förnedras och förbrukas.

Bianca Tognocchi i rollen som Gilda och Vladislav Sulimsky som Rigoletto.

Foto: Malin Arnesson Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X