Annons
X
Annons
X
Scen
Recension

Dramatikerinnen Rapp kortkurs om tyska, kvinnliga dramatiker

Teater Tillsammans låter scener ur fem tyska pjäser tävla mot varandra. En av dessa – alla skrivna av kvinnor – ska sättas upp under hösten. Ett roligt och smart sätt att orientera publiken om sällan framförda begåvningar.

En scen ur ”Happy” av Doris Dörrie.
En scen ur ”Happy” av Doris Dörrie. Foto: Teater Tillsammans

Dramatikerinnen

Genre
Teater
Regi
Julia Beil Amarilla, Michael Forsberg, Martin Skoglund, Leontine Tunbjer, Hjalmar Wide
Var
Teater Tillsammans på Moment:teater
Text
Sibylle Berg, Doris Dörrie, Marieluise Fleißer, Anja Hilling, Ingrid Lausund

Kostym: Ulrika Lindkvist

Teaterkonst bär faktiskt något av ett äkta mysterium. Man sysslar ju med ett slags förvandling, att gestalta en annan människa. Hur och när övergår textredovisning till skådespelarkonst, till stora känslor. Jag inbillar mig att ett sätt att öka intresset för scenkonsten är att bjuda in publiken, till repetitioner och läsningar – till att ta del av processer, tankar och redovisningar av hantverk och transformationer.

Teater Tillsammans har insett just detta. Gruppen, ledd av Julia Beil Amarilla, spelar alltid tysk dramatik – men pjäser bortom Schimmelpfennig och klassiker. Nu har man öppnat ett litet laboratorium på Moment:teater. Under några veckor provspelar man korta scener av fem tyska, kvinnliga dramatiker – alla samtida, utom Marieluise Fleißer som var ”väninna” till Brecht och dog redan 1974.

Det börjar med Doris Dörries ”Happy” om en parmiddag som raskt går överstyr, fylld av sprit och instängda begär, klasskillnader och svek. Därefter ges ”Jobbet, framförallt!” av Sibylle Berg, om fascistoida strukturer på en arbetsplats, absurt och laddat. Så spelas ”Monsun” av Anja Hilling – känd också på svenska scener – om lesbisk kärlek och närmast Duras-lika interiörer från Vietnam. Efter paus ges ”Djuphavsfisken” av Fleißer, en parodi på en galen, manlig poet samt till sist ”Hysterikon” av Ingrid Lausund – en pjäs som utspelas på ett varuhus där allt är till salu och kan köpas: status, sex och tid.

Annons
X

Hela 18 unga aktörer står på scenen, en av dem fungerar som ett slags ”ofrivillig” presentatör. Efteråt blir det omröstning – efter alla spelningar ska den pjäs som fått mest röster sättas upp ”på riktigt” till hösten.

Det är ett roligt grepp, en snabborientering om tyska dramatiker som spelas allt för sällan på svenska scener. Och ett genialt sätt att engagera publiken, som med liv och lust röstar och kommenterar. Populistiskt? Nej, faktiskt inte.

Scenen är fylld av energi, och åskådarna mycket nöjda med att bli sedda. Som allmänbildning är det oslagbart och alla pjäserna har olika former av aktuella ämnen och kvalitet. Det är ett lekfullt sätt att kommunicera med publiken – om starka, intressanta kvinnliga erfarenheter.

Stäng

KULTURCHEFENS NYHETSBREV – veckans viktigaste kulturtexter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se
    Annons

    En scen ur ”Happy” av Doris Dörrie.

    Foto: Teater Tillsammans Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X