Annons
X
Annons
X

En queer bön till Gud

WARIAS. Det är inte lätt att hitta sin plats i mans- och kvinnouppdelade moskéer om man är könsöverskridare. I Yogyakarta i Indonesien finns en lösning. Där förvandlas varje kväll en skönhetssalong till bönerum och koranskola för så kallade warias som vill närma sig Gud på sina egna villkor.

(uppdaterad)
Maryani (raden längst bak) och Rully Mallay (till vänster), båda indonesiska muslimska warias, under en bönestund ledd av imamen Abdul Muiz Ghazali (till höger).
Maryani (raden längst bak) och Rully Mallay (till vänster), båda indonesiska muslimska warias, under en bönestund ledd av imamen Abdul Muiz Ghazali (till höger). Foto: KEMAL JUFRI

Tre saker har Rully Mallay, 50, med sig överallt: sitt smink, en tamburin för att uppträda som musikant på Yogyakartas gator, och en uppsättning manskläder.

Jag är kvinna, så jag anser mig inte vara tvungen att be som en man.
Maryani

Som waria klär hon sig normalt sett som en kvinna. Men så snart det är dags att be byter hon om till manskläder, även om hon är ensam. Hon tar av lösögonfransarna, stryker bort sminket från sitt ansikte, ersätter kjol och blus med överdragskläder och tar plats i männens del av moskén.

Annons
X

– Jag accepterar att jag fysiskt fortfarande är man, så jag ber som en man.

Rully Mallay tog råd av muslimska ledare men till slut var det hon själv som bestämde hur hon skulle förhålla sig till situationen. Och det är inte helt självklart att som muslim i Indonesien ha en identitet som överskrider den traditionella könsdefinitionen och samtidigt utöva sin religion.

Haedar Nasir som arbetar för Muhammadiyah, den näst största muslimska organisationen i Indonesien, menar att warias bara kan be i moskéer om de klär sig som män. Enligt honom är warias inte accepterade inom islam och han säger att de måste återgå till sitt ursprungliga jag för att kunna be i moskéer. De flesta muslimska warias accepterar precis som Rully Mallay dessa regler eller ger helt upp att be offentligt.

Stäng

SvD:s NYHETSBREV – dagens viktigaste nyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    En som utgör ett djärvt undantag är Ibu Maryani. I sin jilbab (i Indonesien en huvudsjal) och ett långt bylsigt tyg som täcker hennes andra kläder drar hon till sig ogillande blickar från de andra moskébesökarna när hon ber i den kvinnliga avdelningen. Men Ibu Maryani, 51, säger att hon känner sig bekvämare med att göra allt, inklusive att be, i kvinnliga kläder.

    – Jag är kvinna, så jag anser mig inte vara tvungen att be som en man.

    Men eftersom många av hennes waria-vänner inte kan eller vill be i moskéerna bestämde sig Maryani för några år sedan för att skapa bättre möjligheter för muslimska warias att utöva sin religion. Hennes hus i miljonstaden Yogyakarta inhyser en skönhetssalong som under bröllopssäsongen fylls av kvinnor som kommer för att ordna med frisyr och smink.

    Men på kvällarna har skönhetssalongen och dess angränsande rum ett helt annat syfte: det blir ett bönerum och en koranskola för warias. Det är dit Rully Mallay numera kommer. Hon bär fortfarande manskläder när hon ber men känner sig accepterad som den hon är.

    Bönerummet, som ligger i direkt anslutning till skönhetssalongen, är enkelt. Två gånger tre meter och nästan helt kalt. På väggarna hänger bara arabiska texter. Mattor ligger utspridda i rummet och runt 20 warias ber och studerar koranen från klockan fem till tio på kvällen. På speciella dagar som Eid al-Fitr, högtiden som avslutar fastemånaden Ramadan, kommer upp till hundra warias och då får även skönhetssalongens angränsande rum tas i bruk.

    Imamen Abdul Muiz Ghazali leder gudstjänster och koranlektioner. Han förklarar varför han menar att warias har samma rätt att be som vilken annan muslim som helst.

    – Islam handlar inte om den troendes genus utan om relationen till Gud.

    Warias har traditionellt tolererats av islam, men Ghazali erkänner att det finns de som ser warias som alltför annorlunda och därför fryser ut dem. I Yogyakarta går warias vanligtvis inte till moskéerna eftersom de är rädda för folks reaktioner.

    Abdul Muiz Ghazalis pappa var också imam med en accepterande attityd mot warias. Han brukade schasa iväg fundamentalister som försökte hindra warias från att komma in i moskén i ett av Yogyakartas distrikt.

    Ibu Maryani säger att hon också hade tur att ha toleranta föräldrar. De försökte aldrig påverka eller ändra henne.

    – Det har alltid varit okej för dem så länge jag inte stjäl eller ljuger.

    Hon var tio år när hon insåg att hon var född med fel kön och vid 17 års ålder började hon gå ut på nätterna klädd som kvinna. Vid samma tid började hon också söka efter sexuella relationer på gatan och prostituera sig. När hon var 25 bestämde hon sig för att lämna sexhandeln och konvertera till islam. Att höra takbir, Gud är mäktig, sjungas, får henne att känna sig tillfreds.

    – Jag kände det som att någon kallade på mig för att bli muslim.

    I indonesisk lag diskrimineras inte warias och människor med könsöverskridande identiteter. Men i praktiken har de inte tillträde till arbetsmarknaden på lika villkor och i vissa regioner uppfattas det som ett brott att vara waria eftersom det förutsätts att alla warias är prostituerade. De är också ofta föremål för religiösa och moraliska sanktioner.

    Ulema Council, landets främsta andliga organisation, har deklarerat warias som haram, det vill säga förbjudet. Den radikala islamiska gruppen Islamica Defenders Front (FPI) har slagit till och protesterat mot flera skönhetstävlingar för warias med hänvisning till att de skulle vara omoraliska.

    I den självständiga provinsen Aceh, som har rätt att implementera delar av sharia­lagarna, finns ett lokalt lagförslag som föreslår att warias och homosexuella ska straffas med 100 piskrapp. Shariapoliser patrullerar gatorna på jakt efter osedlighetsbrott. Dit räknas att vara waria.

    Men även om det finns muslimska grupper och radikala som skyr warias existerar även mer moderata röster. Dewi Pramudya, 21, som bor i Yogyakarta, är en av dem. Även om hon fått lära sig att förknippa warias med dosa (en synd) har hon själv numera en helt annan uppfattning.

    – För mig är det inte något dåligt. I själva verket har warias det väldigt svårt.

    Ibu Maryani säger att sådana röster är viktiga. Att ha andra muslimska waria-vänner och en imam som frivilligt undervisar dem stärker också hennes tro mot intolerans och hon håller fast vid sin vördnad för islam.

    – Problemet är inte religionen utan människorna.

    Könsöverskridare slår Thailand med häpnad

    Det här
    Youtubeklippet är från tv-programmet Thailand's got talent. ”Ladyboy” Bell Nuntita överraskar juryn och publiken med sitt ovanliga nummer.

    – – –

    Purple Romero

    Annons
    Annons
    X

    Maryani (raden längst bak) och Rully Mallay (till vänster), båda indonesiska muslimska warias, under en bönestund ledd av imamen Abdul Muiz Ghazali (till höger).

    Foto: KEMAL JUFRI Bild 1 av 5

    Maryani (tredje från vänster) delar en stund med sin 10-åriga adoptivdotter Rizki (andra från vänster) efter en bönestund med andra warias, ledd av imamen Abdul Muiz Ghazali (till vänster).

    Foto: KEMAL JUFRI Bild 2 av 5

    50-åriga Rully Mallay (höger) och 24-åriga waria-kompisen Ienes (vänster) vid ett gatumatställe under en natt av sjungande på gatorna I Yogyakarta.

    Foto: KEMAL JUFRI Bild 3 av 5

    Nattlig rökpaus för två av Yogyakartas warias.

    Foto: KEMAL JUFRI Bild 4 av 5
    Bild 5 av 5
    Annons
    X
    Annons
    X