En premiärsuv från Lexus – med laddsladd

Grillen har fått ett uppdaterat utseende. Ny är även den långa horisontella belysningen i aktern.
Grillen har fått ett uppdaterat utseende. Ny är även den långa horisontella belysningen i aktern. Foto: Julia Brzezinska

För första gången erbjuder Lexus en laddhybrid som kommer drygt sju mil på ren el. Trots moderniseringar är den uppdaterade mellansuven NX alltjämt en bil för traditionalisten som värdesätter komfort, effektivitet och kvalitetskänsla framför sportiga köregenskaper.

Under strecket
Publicerad
Bagageutrymmet har en 40/60-fällning och den elmanövrerade bakluckan stängs på fyra sekunder i stället för, som tidigare, åtta sekunder.

Bagageutrymmet har en 40/60-fällning och den elmanövrerade bakluckan stängs på fyra sekunder i stället för, som tidigare, åtta sekunder.

Foto: Lexus
Medellånga förare sitter bra men är man över 180 centimeter lång hade det behövts generösare justeringar för rattavstånd och säteshöjd.

Medellånga förare sitter bra men är man över 180 centimeter lång hade det behövts generösare justeringar för rattavstånd och säteshöjd.

Foto: Lexus
Interiört märks stor skillnad. Den digitala skärmen är tydligt vinklad mot föraren och det mesta styrs via pekskärm eller röststyrning.

Interiört märks stor skillnad. Den digitala skärmen är tydligt vinklad mot föraren och det mesta styrs via pekskärm eller röststyrning.

Foto: Lexus
Wilfried Wulff/BMW
Foto: Wilfried Wulff/BMW
Daimler AG / MediaPortal Daimler AG
Foto: Daimler AG / MediaPortal Daimler AG
Annons

De som kör Lexus hybrider har redan fått en försmak på hur det känns att köra på el – tack vare den tysta hybriddriften. NX kom 2014 och de största nyheterna i den nya generationen är att man nu överlåter laddningen till kunderna.

Batteriet i laddhybriden 450h+ är på 18,1 kilowattimmar, vilket räcker till 6,9–7,6 mils körning på ren el, beroende på körstil och utomhustemperatur. Intervallet beror även på utrustningsnivån.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons