Annons

Piska och morot – så tacklade Essity corona

Med hjälp av data försöker Essity producera bättre produkter med mindre material och lär sig hur de kan paketera sina produkter till slutkonsument på ett mer hållbart sätt.
Med hjälp av data försöker Essity producera bättre produkter med mindre material och lär sig hur de kan paketera sina produkter till slutkonsument på ett mer hållbart sätt. Foto: Simon Rehnström

Hygien- och hälsoföretaget Essity har växlat upp under coronakrisen. Inte bara för att de producerar toapapper utan kanske också framför allt för att det jobbat hårt med digitaliseringen för att vara i framkant i Industri 4.0.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Robert Sjöström har titeln ”President Global Operational Services and CIO” på Essity.

Foto: Essity

Genom digitalisering av inkontinensprodukter försöker Essity säkerställa att användare har rätt produkt för sina behov och att de byts vid rätt tillfälle.

Foto: Simon Rehnström

Essitys innovationscenter i Mölndal, strax söder om Göteborg.

Foto: Essity

Robert Sjöström har titeln ”President Global Operational Services and CIO” på Essity.

Foto: Essity
Industri 4.0Följ ämneFöljer ämne
Presenteras av E.oni

”Stresshopping av toalettpapper.” ”Matbutikens system för att motverka bunkring av toapapper.” ”Låt om att bunkra toapapper har blivit nätsuccé.”

När coronapandemin slog till uppstod plötsligt något som bäst går att beskriva hysteri i livsmedelsbutikerna, något ovanstående nyhetsrubriker illustrerar. Mitt i detta stod hygien- och hälsoföretaget Essity, som liksom många andra genomgår ett speciellt år. Till skillnad från en del andra har de däremot kunnat växla upp och ställa om.

Mycket kan härledas till den digitalisering som företaget genomgår och som är en del i den större omställningen inom industrin, kallat Industri 4.0. Genom uppkopplade och smarta fabriker är det tänkt att den fjärde industriella revolutionen ska stärka den svenska konkurrenskraften gentemot exempelvis Kina, korta ledtiderna och effektivisera produktionen.

– Vårt digitaliseringsarbete har gjort att vi har kunnat hantera coronakrisen på ett bra sätt, säger Robert Sjöström som är ansvarig för allt som rör it och digitalisering på Essity.

Robert Sjöström har titeln ”President Global Operational Services and CIO” på Essity.
Robert Sjöström har titeln ”President Global Operational Services and CIO” på Essity. Foto: Essity
Annons
Annons

Genom digitalisering av inkontinensprodukter försöker Essity säkerställa att användare har rätt produkt för sina behov och att de byts vid rätt tillfälle.

Foto: Simon Rehnström

I mars när svenskarna bunkrade toalettpapper som mest gick produktionen av Edet och Tork, som Essity gör här i Sverige, på högvarv. I april, när det var brist på munskydd på sjukhusen, tog de Socialstyrelsen i handen och började producera så kallade kirurgmasker tilltänkta vården. Produktionen gick från noll till tre miljoner på kort tid och har nu en kapacitet på 30 miljoner munskydd i månaden.

Globalt sett har ingen av bolagets drygt 60 fabriker behövt stänga under pandemin och alla leveranser har kommit fram. Något som inte hade varit möjligt utan digitaliseringsarbetet som påbörjades 2013, uppger Robert Sjöström.

Han berättar att försörjningskedjan har förändrats under flera års tid, delvis för att göra den mer data- och maskinlärningsdriven. När efterfrågan sköt i höjden i våras och sedan störtdök i vissa delar var det enligt Robert Sjöström avgörande för bolaget.

– Vi hittade lastbilarna, de kom och transporterade till våra kunder på ett sätt som inte hade kunnat ske för ett par år sedan. Våra konsumenter fick produkterna och vi kunde hantera transport, lagerhantering och produktionsplanering på ett väldigt välfungerande och datadrivet sätt.

Dessutom gick de från att ha 100 till 8 000 hemarbetare på en vecka och munskydd skickades ut till fabrikerna direkt.

Genom digitalisering av inkontinensprodukter försöker Essity säkerställa att användare har rätt produkt för sina behov och att de byts vid rätt tillfälle.
Genom digitalisering av inkontinensprodukter försöker Essity säkerställa att användare har rätt produkt för sina behov och att de byts vid rätt tillfälle. Foto: Simon Rehnström
Annons
Annons

Essitys innovationscenter i Mölndal, strax söder om Göteborg.

Foto: Essity

Men Essity har andra primära mål med sin digitalisering; bättre och mer lönsam tillväxt, effektivare processer och bättre datakvalitet för att kunna hävda sig i konkurrensen.

– Det är både en morot och en piska för bolag att digitalisera sig. Vi tror att lönsamheten ökar och att kund– och medarbetarnyttan blir större med mer digitalisering.

Digitaliseringen har dessutom hjälpt Essity att följa sitt hållbarhetsprogram, som tar avstamp i FN:s hållbarhetsmål. De har ett antal åtaganden och givna tidpunkter då förändringarna ska vara genomförda. Det handlar om allt från att se över material och utsläpp till att skapa bättre produktionsplanering.

– Digitaliseringen är en viktig del av detta för att kunna följa upp och se, styra och kommunicera vad vi gör. Vi går till leverantörer på andra sidan och ser hur de kan tillhandahålla bättre material till oss och ha en mer effektiv produktion. Dessutom ser vi hur vi kan producera bättre med mindre material och hur vi kan paketera våra produkter till slutkonsument på ett mer hållbart sätt.

Essitys innovationscenter i Mölndal, strax söder om Göteborg.
Essitys innovationscenter i Mölndal, strax söder om Göteborg. Foto: Essity

Även om han tycker att Essity kommit långt i sin omställning, så ser Robert Sjöström sig över axeln.

– Vi är ett stort bolag och har redan mycket som fungerar hos oss. Men vi måste våga bygga vidare och kontinuerligt förändra oss annars finns det risk för att bli omkörd.

Han fortsätter:

– När vi jämför oss med ”benchmarks” så ser vi att vår industri ligger relativt långt framme och Essity ligger bra till i hela den industrigruppen. Men självklart ligger de amerikanska plattformsföretagen framför oss på ett antal områden.

Trots att företaget jobbar med AI och robotar över hela världen är det inte vad han vill lyfta när SvD frågar vad som gjort honom allra mest stolt under året.

– Jag är enormt stolt över hur snabbt vi agerade för att hindra smitta på våra fabriker där majoriteten av våra medarbetare jobbar.

Annons
Annons
Industri 4.0 presenteras av E.on

Till Industri 4.0
Annons
Annons
Annons