Annons
Recension

Båstad KammarmusikfestivalEn perfekt start på musiksommaren

Benjamin Staern och David Huang.
Benjamin Staern och David Huang. Foto: Gert-Håkan Ericsson

Årets upplaga av Båstad Kammarmusikfestival rör sig över vidsträckta geografiska teman. Erik Wallrup har besökt en festival präglad av sin mångfald samt av sin fixstjärna - tonsättaren Benjamin Staern.

Under strecket
Publicerad

Egentligen behövs det ”bara” en musiker med riktigt bra kontaktnät för en bra kammarmusikfestival. Det hade Båstadfestivalen från starten 1992 genom oboisten Helén Jahren; det har den numera genom klarinettisten Karin Dornbusch. Men här finns så mycket mer. Hjärtat är lika mycket de frivilliga i organisationen som den underbara konsertladan belägen på Hallandsåsens sluttningar mot Laholmsbukten. Och så den entusiastiska publiken, förstås.

Årets upplaga hade det geografiska temat ”Wien, Berlin, New York”, där sistnämnda metropol bryter mot germansk standard. Men det var årets tonsättare som satte extra färg: malmöiten Benjamin Staern, född 1978. Färg, ja, det är ett helt spektrum som spänner från Staerns egen synestetiska förmåga (där toner svarar mot färger) över en extremt varierad musik fram till Staerns egen person.

Annons
Annons
Annons