Annons

En turk i ItalienEn oemotståndlig turk i Italien – på Läckö slott

Nils Gustén, Annie Fredriksson och Teresia Bokor i "En turk i Italien".
Nils Gustén, Annie Fredriksson och Teresia Bokor i "En turk i Italien". Foto: Daniel Strandroth

Rollfigurerna ser ut som popstjärnor i ett underland av rosa och ljusblått. Lars Bethkes regidebut ”En turk i Italien” är helt oemotståndlig och häpnadsväckande modern, skriver SvD:s Bo Löfvendahl.

Under strecket
Publicerad

Med sprudlande gott humör och stora doser förhöjd teatralitet lyckas regissören Lars Bethke göra Rossinis ”En turk i Italien” häpnadsväckande modern. Operan hade premiär 1814, med libretto av den framgångsrike Felice Romani, som även skrev texten till sorgliga Bellinioperor som ”Norma” och ”Sömngångerskan”. Men han skapade också Donizettis komiska ”Kärleksdrycken”, som ”En turk i Italien” kan påminna om med sin sofistikerade ironi. Catarina Gnosspelius har klätt den i vitsig, rimmande svenska.

Märkvärdigt nog är denna säkra uppsättning Bethkes debut som operaregissör, efter många år som dansare, skådespelare och koreograf, bland annat till förra årets Läcköföreställning ”Det går an”. Han lyfter fram verkets surrealistiska drag och tar elegant loven av alla etniska schabloner. Zaida, som hör till ”det fria folket”, har guldringar i öronen och spår i händer. Titelturken Selim bär turban och tycker fruar hör hemma i harem och kan köpas och säljas.

Annons
Annons
Annons