Annons

En ny gryning på nätet

Det är Spotify som har fått mest tid i strålkastarljuset, men den hyllade musiktjänsten är långt från ensam bland de svenska it-företagen. Med allt lägre inträdeströsklar har det aldrig varit enklare för webbentreprenörer att förverkliga sina idéer.

Under strecket
Publicerad

Björn Isakson, Voddler, Ted Valentin, webbentreprenör, och Videoplazas grundare Alfred Ruth, Sorosh Tavakoli och Dante Buhay.

Foto: ANNIKA AF KLERCKER

För tio år sedan var svenska företag som Framfab, Boo.com och Let's Buy It uppmärksammade, hajpade och mitt i epicentrum av it-bubblan. Den blåstes upp av naiva förhoppningar om framtida intäkter och omvärldens bristande kunskaper om vad internet egentligen skulle komma att betyda och hur snabbt det skulle gå att nå dit. När bubblan sprack gjorde den det inte med ett pysande utan med en smäll när de högt ställda förväntningarna inte infriades.

Vid en kort anblick ser det ut som att det finns fler än en likhet mellan bubblans superstjärnor och dagens mest omtalade svenska nätföretag – Spotify. De hade tidigt lokaler på fin adress i Stockholm och omgärdades av mycket hysch-hysch. De lyckades bygga en stor hajp runt bolaget långt innan lansering och bolaget har – enligt uppgifter i Financial Times – tagit in hundratals miljoner i riskkapitalbackning till en miljardvärdering. Bolaget omgärdas av höga förhoppningar från investerare, användare och musikbransch, men har fortfarande bevisbördan att visa att affärsmodellen fungerar.

Annons
Annons
Annons