X
Annons
X
Recension

White Sea Black Sea En närvaro som knockar

INGENMANSLAND Det finns ett alldeles speciellt svårmod i Jens Olof Lastheins bilder. Han har genomkorsat de flesta länder mellan Svarta och Vita havet, fångat ljus och stämningar och kommit människor nära. Att slå upp boken är som att sugas direkt in i en film, skriver Marie Lundquist.

Kegostrov, Archangelsk, Ryssland 2005.
Kegostrov, Archangelsk, Ryssland 2005. Foto: JENS OLOF LASTHEIN

Utan att hemfalla åt etnisk mysticism skulle jag vilja hävda att det finns ett alldeles särskilt sorts svårmod som kan kallas slaviskt, med ursprung i östra Europas svåra och komplexa historia. En blandning av vemod och brutalitet, råhet och ömhet. Konstnären Ilya Kabakov talar om det ryska samhällets osannolika blandning av humor och terror. Den som i likhet med undertecknad färdats med buss på vitryska landsvägar, lyssnat till en ensam operasångerska på norra Europas längsta träpir i den polska badorten Sopot eller besökt ett slitet landsortsbibliotek utanför Narva, på gränsen mellan Estland och Ryssland, vet vad det är fråga om.

Kegostrov, Archangelsk, Ryssland 2005.

Foto: JENS OLOF LASTHEIN Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X