X
Annons
X

”En mindre miljözon kan lösa lokala problem”

Vi menar vi att en mindre miljözon som tillåter elbilar, laddhybrider och vätgasbilar kan lösa lokala problem med kväveoxider. Däremot överskrider kostnaderna för att införa den större miljözonen vinsterna. Det är helt enkelt inte samhällsekonomiskt försvarbart, skriver Jessica Alenius, Bil Sweden, i en replik.

Jessica Alenius, Bil Sweden
Jessica Alenius, Bil Sweden Foto: Susanne Kronholm, Lise Åserud/TT

Motormännen skriver i SvD (21/11) att regeringen daltar med biltillverkarna. Motormännen pekar på ett problem som tillverkarna, regeringen och myndigheterna är mycket medvetna om. Biltillverkarna följer ett föråldrat regelverk med en testprocedur som leder till att bränsleförbrukningen och utsläppen är högre i verklig körning än vad testproceduren visar. Testproceduren som fordonstillverkarna i dag ska leva upp till härstammar från 80-talet. Det har visat sig att denna testprocedur är alltför snäv och inte speglar den verkliga körningen på ett aptitligt sätt samtidigt som den tekniska utvecklingen av fordonen har sprungit ifrån testet. Det leder till ökade skillnader mellan test och verklighet.

Jessica Alenius, Bil Sweden

Foto: Susanne Kronholm, Lise Åserud/TT Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X