Annons

En miljon kunder plockas på pengar

Postkodlotteriets tänker plocka extrapengar från sina kunder i en ny ”jackpott” - utan kundernas aktiva medgivande. Är alla kunder passiva får lotteriet in 160 miljoner kronor på strategin. Det upprör flera kunder. Och Konsumentverket kallar det ”en aggressiv marknadsföring”.

Publicerad
Postkodlotteriets vd Niclas Kjellström-Matseke.
Postkodlotteriets vd Niclas Kjellström-Matseke. Foto: SCANPIX

Postkodlotteriet börjar det nya året offensivt. Ett brev har gått ut till lotteriets 1 miljon kunder och erbjuder dem att delta i en extra spelomgång ”med chans att få dela på 64 miljoner kronor i en härlig Semesterjackpott”. Kunden behöver inte ens göra något aktivt val, framgår i brevet. Postkodlotteriet drar nämligen 160 kronor direkt från kundens konto. ”Vi drar automatiskt 160 kronor i juni inför dragningen av Semesterjackpotten i juli”, står det ordagrant i brevet SvD tagit del av. Flera ilskna läsare har kontaktat SvD Näringsliv. En av dem är David Karlsson från Uppsala.

Postkodlotteriets vd Niclas Kjellström-Matseke.

Foto: SCANPIX Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons
Annons