Annons
Recension

MedeaEn mänsklig, magnifik och monstruös Medea

Emma Vetter som Medea.
Emma Vetter som Medea. Foto: Carl Thorborg

Daniel Börtz nyskrivna ”Medea” är en explosiv opera som sjuder av oro och aningar. Stefan Larssons iscensättning är stramt effektiv och Emma Vetter i titelrollen tänjer gränserna med en färgrik sopran, skriver Karin Helander.

Publicerad

Det antika dramat från 400-talet före Kristus var en legering av musik och teater, som inspirerat operakonsten från begynnelsen. Tonsättaren Daniel Börtz hade Euripides tragedi ”Medea” i tankarna redan inför sitt samarbete med Ingmar Bergman, vilket resulterade i musikdramat ”Backanterna” på Operan 1991. Nu har hans ”Medea” urpremiär med Stefan Larsson som regissör. Passionen, hämnden och grymheten binder samman Euripides bägge tragedier. Medea mördar sina barn, i ”Backanterna” dödas kung Pentheus av sin mor i ritens rus.

Det mest fascinerande med Daniel Börtz ”Medea” är hur han låter smärtpunkten av svek, hat och död genomsköljas av skönhet och medmänsklighet. Librettot bygger på Agneta Pleijels och Jan Stolpes översättning till Lennart Hjulströms uppsättning på Dramaten 1995 med Stina Ekblad i titelrollen. Det är en musikalisk, förtätat poetisk och obönhörligt konkret text, som inspirerat tonsättaren till starkt teatral operamusik.

Emma Vetter som Medea och Karl-Magnus Fredriksson som Jason.

Foto: Carl Thorborg Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons