Annons

Ann Lingebrandt:En målarpoet med gudomliga anspråk

Från asketiskt stämningsmåleri till koloristisk modernism: Ellen Thesleffs konstnärskap förtjänar att uppmärksammas i sin helhet. De olika uttrycken förenas dock av ett lyriskt, visionärt seende.

Under strecket
Publicerad

Ellen Thesleff, självporträtt från 1894 (beskuret).

Foto: Hannu Aaltonen/ Finlands NationalgalleriBild 1 av 9

Ellen Thesleff, fotograferad 1890.

Foto: Antonia Ringbom/Svenska LitteratursällskapetBild 2 av 9

"Eko" (1891).

Foto: Andersudde/ÅlandBild 3 av 9

"Gerda" (1889).

Foto: Matias Uusikylä/Signe och Ane Gyllenbergs stiftelse, HelsingforsBild 4 av 9

"Thyra Elisabeth" (1892).

Foto: Hanna Kukorelli/Katarina och Leonard Bäcksbackas samling/HAMBild 5 av 9

Ellen Thesleff, fotograferad 1900.

Foto: Antonia Ringbom/ Svenska Litteratursällskapet, Helsingfors.Bild 6 av 9

"Helsingfors hamn", 1912

Foto: Hanna Kukorelli/Katarina och Leonard Bäcksbackas samling/HAMBild 7 av 9

"Florens", 1907

Foto: Matias Uusikylä/Signe och Ane Gyllenbergs stiftelse, Helsingfors.Bild 8 av 9

Stilleben, 1944.

Foto: BukowskisBild 9 av 9

Ellen Thesleff, självporträtt från 1894 (beskuret).

Foto: Hannu Aaltonen/ Finlands NationalgalleriBild 1 av 1
Ellen Thesleff, självporträtt från 1894 (beskuret).
Ellen Thesleff, självporträtt från 1894 (beskuret). Foto: Hannu Aaltonen/ Finlands Nationalgalleri

”Det sköna – uti det omedvetna”, antecknar Ellen Thesleff i sitt skissblock när hon i början på 1890-talet sitter framför egyptiska sarkofager och gotiska kapitäl på Louvren. Pulsen på Paris boulevarder bryr hon sig inte särskilt om, det är i historiens salar hon finner inspirationen. Det låg förstås i tiden. Ett skymningstäcke av mystik och arkaiska fantasier hade sänkt sig över Paris författare och konstnärer, som lodade de inre källorna och lät verkligheten tona bort för den skönhetens värld som erbjöd en äktare sanning.

Annons
Annons
Annons