En målare helt i grevinnans smak

Tidens moderna genombrott gick Julius Kronberg förbi. Medan det vardagsnära och de flyktiga intrycken gjorde insteg i konsten, fortsatte han att fullända den akademiska idealism som kung Oscar II och grevinnan Hallwyl hyllade.

Under strecket
Publicerad
Annons

Året var 1876, och den unge konstnären Julius Kronberg väckte stor sensation på Nationalmuseum i Stockholm. Där visades nämligen hans tavla ”Jaktnymf med fauner”, som hade färdigställts under vistelsen i München, och som nu på Konstakademiens befallning och bekostnad hade transporterats hem till Sverige. Den stockholmska konstpubliken lät sina intresserade och nyfikna blickar absorberas av den omtalade målningen. Några förargades av det oblyga motivet - en naken nymf slumrar intill en skogskälla medan två fauner smygtittar på henne - men de flesta entusiasmerades av den väldiga och färgsprakande tavlan. Till den senare kategorin hörde August Strindberg, som i sin recension i Dagens Nyheter skrev att Kronbergs verk ”har slagit ner som en bomb i vår konstnärsvärld”, och att alla andra tavlor ter sig bleka i jämförelse. Man ”faller i beundran inför denna hittills här osedda kolorit”. Strindberg manade till vördnad inför den nye mästaren: ”Fall ned och tillbed måleriets triumfator!”

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons