Annons

Carl-Johan Malmberg:En livsbejakande katastrofal musik

De många katastrofartade sammanbrotten i Gustav Mahlers musik tolkas alltför ofta biografiskt – eller som förebådanden om 1900-talets kommande katastrofer. Två nya böcker ger ett mer inommusikaliskt perspektiv på symfoniernas växande relevans.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Gustav Mahler vid dirigentpulten, silhuetter av Otto Böhler.

Gustav Mahler vid dirigentpulten, silhuetter av Otto Böhler.

Gustav Mahler vid dirigentpulten, silhuetter av Otto Böhler.
Gustav Mahler vid dirigentpulten, silhuetter av Otto Böhler.

Hos tandkirurgen häromdagen börjar jag plötsligt kvida av ångest – fobiskt rädd för att bli stucken med nålar i munnen som jag är. Men jag gör kvidandet till en melodi för att fokusera på något bortom smärtan. Jag håller kvar melodin så gott jag kan, nynnar på en stund, det hjälper mig bort från det outhärdliga. Melodin vet jag inte var den kommer ifrån men jag är rätt säker på hur den låter: långsam och trevande, i fyrtakt med pauser, den vet inte riktigt vart den vill men den envisas, upprepar sig, böjer oväntat av, stannar upp och tar fart på nytt. Den blir nu ett slags livlina tills bedövningen infinner sig och ångesten släpper. ”Nu tystnar du, nu känner du ingenting längre, eller hur?” frågar min kirurg Bengt, som förstått min panikavledande manöver.

Annons
Annons
Annons