En liten bil för storstadsliv

Praktisk: Nej. Bränslesnål: Nej, inte speciellt. Ändå har nya Smart Fortwo tagit jättekliv från förra generationen och frågan är: Vill Sverige ha en så liten och opraktisk bil?

Under strecket
Publicerad
Nya Smart Fourtwo är bättre än tidigare. Frågan är bara om den är relevant på den svenska marknaden.

Nya Smart Fourtwo är bättre än tidigare. Frågan är bara om den är relevant på den svenska marknaden.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN
MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN
Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN
MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN
Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN
MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN
Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN
MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN
Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN
MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN
Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN
MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN
Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN
MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN
Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN
Annons

Det är bara att vara ärlig: De första generationerna Smart Fortwo slog aldrig i Sverige. Från 2006 fram till nu hittade bara 3 000 ägare hos oss. Men nu är den helt nya tredje generationen här.

Det första man slås av är att den är en hel decimeter bredare över höfterna, medan totallängden är densamma: 2,69 meter och man måste faktiskt titta två gånger för att se att det är en ny bil: Den har nämligen behållit sin karaktär med kort hjulbas, korta överhäng och svansmotor.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons