X
Annons
X
Recension

Samson Kambalu, "Red Barn Farm" En lekfullhet som övertygar

Historiska bilder av Eadward Muybridge, den förste som fotograferade hästars rörelse, inspirerade Samson Kambalu till en hel serie kortfilmer.

Samson Kambalu, ”A thousand years”, film still. Foto: Galerie Nordenhake
Läs mer om Vårens konstutställningar 2017

När den malawi-brittiske konstnären Samson Kambalu fick möjlighet besöka Stanford Red Barn farm i Kalifornien hamnade han inte bara i en viktig historisk miljö för det amerikanska utbildningsväsendet, utan också för fotografin. Det var här som Eadweard Muybridge, på uppdrag av den tidigare guvernören och järnvägsmagnaten Leland Stanford, lyckade fotografera hästars rörelse och fånga ögonblicket då alla hovar är i luften.

Denna i sig intressanta historia passerar kanske de flesta förbi som en anekdot. Men för Samson Kambalu, som bland annat arbetar med film utifrån sitt manifest "Nyau cinema" blev den starten på ett helt projekt av kortfilmer som nu visas på galleri Nordenhake. Filmerna går i svart-vitt och fångar utifrån en fast kamera konstnären när denne passerar förbi, eller utför någon kort, märklig ritual som när han i ryckiga rörelser tycks krypa ner i en brunn.

Samson Kambalu, ”A thousand years”, film still.

Foto: Galerie Nordenhake Bild 1 av 4

Ingen av Samson Kambalus tiotal filmer på Galerie Nordenhake är mer än en minut lång.

Foto: Galerie Nordenhake / Carl Henrik Tillberg Bild 2 av 4

Samson Kambalu, installationsvy ”Red Barn Farm”. ”Nyau”, står det i utställningstexten, ”kommer från konstnärens modersmål chichewas ord för överflöd. Det är också namnet på en performativ kultur, driven av kreativt tidsslöseri och omfattande gåvoskänkande som utifrån lekens karaktär tar plats i vardagslivet”.

Foto: Galerie Nordenhake / Carl Henrik Tillberg Bild 3 av 4

Samson Kambalu, ”Voyage”, film still.

Foto: Galerie Nordenhake Bild 4 av 4
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X