Annons
X
Annons
X

En leende svensk vänster

Moderaternas succé är oemotståndlig också för vänsterpartiet. Genom att planka en del av pr-konceptet från ärkefienden hoppas man kunna skapa en leende svensk socialism.

Lars Ohly misslyckades i sitt första val som partiledare. Nu ska vänsterpartiet förändra sitt dåliga varumärke genom att sudda bort sin sura min.
Lars Ohly misslyckades i sitt första val som partiledare. Nu ska vänsterpartiet förändra sitt dåliga varumärke genom att sudda bort sin sura min. Foto: ILLUSTRATION: ANDERS NEDERHOED, WWW.SVOVEL.NO

I vänsterpartiets nya förslag till reviderat partiprogram stryks kravet på sextimmarsdag, men samtidigt vässas planerna på förstatliganden. I tider av ekonomisk kris bör staten tillämpa ”en medveten strategi för uppköp” i banksektorn, skriver programkommissionen inför kongressen i juni.

Det första kan ses som ett litet steg till höger, det andra som ett till vänster. Så är också dagens vänsterparti klämt mellan de egna politiska ambitionerna och den pragmatism som krävs för att kunna samarbeta med Mona Sahlin och socialdemokraterna.

Men det försiktiga vacklandet gäller bara politiken: när det handlar om marknadsföring är en plan redan klubbad i partistyrelsen. Den baseras på en analys som partiets informations­- chef Jenny Lindahl Persson gjorde i den lilla tidskriften Socialistisk debatt.

Annons
X

När den skrevs efter valet hade vänster­partisterna blodsmak i munnen. Lars Ohly hade tappat en dryg fjärdedel av partiets röster i sitt debutval.

Valresultatet var på nivån där vänsterpartiet brukade parkera före murens fall, och före 90-talets beslut att stryka ordet ”kommunisterna” från partinamnet.

Lindahl Persson konstaterade att partiet har ett ”riktigt, riktigt dåligt varumärke”. Sovjet, talibaner, terror och ”allmänt hat och galenskap” är några aspekter av vänsterpartiets varumärke och man kan ”knappast klandra någon som inte röstar på oss”.

Där långt nere på botten blev det också möjligt att göra något som annars hade varit otänkbart, att peka på ”viktiga lärdomar” som kunde dras ifrån hur moderaterna hade utvecklats mellan sitt stora nederlag 2002 och succén 2006.

Vänsterpartiets informationschef var imponerad av moderaternas ”briljanta mediehantering”, bland annat hur man lyckades få hela partiet att dra åt samma håll.

Lindahl Persson har ett förflutet som kommunistisk ledare för ungdomsförbundet men tog för några år sedan ett oväntat kliv till pr-branschen där hon bland annat jobbade för multinationella pr-jätten Hill & Knowlton. För två år sedan klev hon in i rollen som vänsterpartiets informationschef.

Moderaterna är alltså förebilder när det handlar om att snabbt och genomgripande förändra ett partis varumärke. Medan Fredrik Reinfeldts framtoning före valet var ”bussig” framstod ledande vänsterpartister som arga, sura eller bittra.

”Vi ska också vara gladare, vi ska visa kampglädje och inte hat. Om man tittar på vänstern i Norge så har de en betydligt gladare och trevligare profil”, sa Lindahl Persson i vänstertidningen Flamman i våras.

Partistyrelsebeslut ska ju verkställas och faktiskt ler vänsterpartister nu oftare på bild, också de som har profilerat sig som arga. Riksdagsledamöterna Kalle Larsson och Josefin Brink skrattade glittrande ikapp på hemsidan, när de i förra veckan presenterade en rapport om arbetskraftsinvandring.

Men det finns en stor skillnad jämfört med moderaterna. Bilden av moderaternas förändring byggde på ett antal nya sakpolitiska ställningstaganden. De ”nya moderaterna” total­sågade partiets tidigare budgetpolitik, svängde 180 grader om arbetsrätten, förespråkade en utbyggd offentligfinansierad sektor och besparingar på försvaret.

En sådan process har vänsterpartiet inga planer på att imitera, eftersom slutsatsen inte är att det har varit fel på politiken. Det är partiets varumärke, eller bilden av politiken, som har varit fel och ska förändras.

Men resultatet blir ironiskt, när inspirationen hämtas från den politiska ärkefienden. Från vänster brukar det ju hävdas att de ”nya moderaterna” bara innebar en ansiktslyftning, utan någon förändring av politiken.

Så när vänsterpartiet vill kopiera moderaterna är det man precis så man gör.

Annons
Annons
X

Lars Ohly misslyckades i sitt första val som partiledare. Nu ska vänsterpartiet förändra sitt dåliga varumärke genom att sudda bort sin sura min.

Foto: ILLUSTRATION: ANDERS NEDERHOED, WWW.SVOVEL.NO Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X