Annons

Sara Kristoffersson: En kravfylld uppsminkning av verkligheten

I en ny bok om skönhetsindustrins historia diskuterar Geoffrey Jones dess framväxt från 1800-talet fram till idag – från parfymdoftande handskar till oheliga allianser mellan multinationella företag och massmedier.

Uppdaterad
Publicerad

I fabriken tillverkar vi kosmetika. I affären säljer vi hopp. Det lär Charles Revson, som grundade företaget Revlon, ha sagt. Att skönhetsindustrin bygger på drömmar och förväntningar menar även Geoffrey Jones, professor i ekonomisk historia vid Harvard Business School, i boken Beauty Imagined. A History of the Global Beauty Industry (Oxford University Press, 416 s). Jones tes är knappast banbrytande men boken är en imponerande kartläggning av en bransch som trots att den verkligen speglar vårt konsumtionssamhälle ofta avfärdas som ytlig och banal.

Med hjälp av företagsarkiv och intervjuer skildrar författaren industrins framfart från 1800-talet fram till idag. Mest av allt är han intresserad av branschens entreprenörer och beskriver ingående hur en mängd företag etableras och växer till globala varumärken. I boken berättas också om hur nya produkter som nagellack, deodoranter och mjällschampon kommer till och sprids från västvärlden till Kina och Latinamerika. För tre decennier sedan fanns nästan ingen kosmetika i Kina. Mao Zedong betraktade smink som en symbol för ”borgerlig dekadens”. Idag är Kina världens fjärde största marknad för skönhetsprodukter.

Annons
Annons
Annons
Annons