X
Annons
X

En kärlekssaga: När Saaben fortfarande log

Saab 900 Turbo – en gång var det som att säga "Sesam, öppna dig". Titta in medan du kan!

Prtschhhhh! Luftfördelningsvredets ljud är ett av Saab 900:s starka karaktärsdrag. Tryckmätare, fyrventilare och bakrutejalusi höjer känslan med faktor 1,7, minst.
Prtschhhhh! Luftfördelningsvredets ljud är ett av Saab 900:s starka karaktärsdrag. Tryckmätare, fyrventilare och bakrutejalusi höjer känslan med faktor 1,7, minst. Foto: Simon Hamelius

Jaså, du är här nu? I en artikel om klassiska bilar? Och du undrar varför?
Ingen kunde tro det när du föddes till pukor och fanfarer. Saab Turbo var bilen på allas läppar. Men plötsligt föll du helt enkelt ur modet. Du, av alla, ramlade ur rampljuset och hamnade i lera och rök på alla bilars värsta plats: folkrace. Där försvann du nästan helt till dess att några kom på att du måste räddas – det lilla som fanns kvar av dig – i elfte timmens femtionde minut.

Prtschhhhh! Luftfördelningsvredets ljud är ett av Saab 900:s starka karaktärsdrag. Tryckmätare, fyrventilare och bakrutejalusi höjer känslan med faktor 1,7, minst.

Foto: Simon Hamelius Bild 1 av 5

År 1993 hade Saab 900 krockkudde – vem hade trott det 1979?

Foto: Simon Hamelius Bild 2 av 5

Fyrcylindrig radmotor.

Foto: Simon Hamelius Bild 3 av 5
Foto: Simon Hamelius Bild 4 av 5
Foto: Simon Hamelius Bild 5 av 5
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X