Recension

Livet är en schlagerEn Karl Gerhard för vår tid

MUSIKALDEBUT Att få vara sig själv – tillsammans med andra. Kring dessa teman roterar scenversionen av Gardells ohämmat publikfriande ”Livet är en schlager”.

Under strecket
Publicerad
Frida Westerdahl som den avdankade schlagersångerskan Sabina.

Frida Westerdahl som den avdankade schlagersångerskan Sabina.

Foto: MATS BÄCKER
Annons

Hur många Jonas Gardell finns det egentligen? Det är inte lätt att hålla räkning på alla sidor av den provokative författaren och folkkäre underhållaren. Hans shower går i åratal, hans böcker ges ut i jätteupplagor, hans tv-serier ses av alla.

En musikal var nästan det enda som fattades. Nu finns den, och med ”Livet är en schlager” gör Gardell en i huvudsak trogen adaption av sin egen film med samma namn, som år 2000 gjorde stor succé med Helena Bergström i huvudrollen. Det visar sig att berättelsen om den schlagerbesatta Mona Berglund, personlig assistent i Skarpnäck, gift med Bosse och mor till Kikki, Carola, Lena Ph och Anna Book, fungerar även på scen. Formen har blivit ganska spretig, med många inslag som liknar revynummer och ett tilltal som vänder sig direkt till publiken.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons