Annons

Isak SkogstadEn influencer tycker till om skolans problem

Isak Skogstad.
Isak Skogstad. Foto: Jessica Gow, Claudio Bresciani/TT

Isak Skogstad sätter i sin bok fingret på flera allvarliga missförhållanden i svensk skola. Dessvärre är det oklart vad han själv vill med skolan. Han skriver påfallande lite om vad eleverna ska lära sig, skriver Magnus Persson.

Under strecket
Publicerad

Få politikområden har en förmåga att på bred front väcka så starka känslor som skolan. Debatterna står som spön i backen och ämnena avlöser varandra med en hastighet som kan göra den mest luttrade åksjuk. Betygsinflation, mobilförbud, religiösa och andra friskolor, återförstatligande av skolan, nationalsångens, skolavslutningarnas och antikens vara eller icke vara.

Det är stort och smått, högt och lågt, och allt har kanske inte samma akuta relevans för alla lärare i alla klassrum en helt vanlig skoldag i Sverige. Det finns en stor klyfta mellan vad som debatteras i medierna och yrkets vardag. Offentliggörandet av resultat från Pisa, PIRLS och andra storskaliga mätningar av elevers förmågor leder ofelbart till omfattande, inte sällan dystopiskt färgade, diskussioner. Alla dessa frågor är viktiga. Att det finns ett så starkt engagemang för utbildningsfrågor är naturligtvis i grunden positivt.

Annons
Annons
Annons