X
Annons
X
Recension

1958 Färg och Tecken En glimt av Sottsass

Redan på 50-talet var Ettore Sottsass kritisk till funktionalismen. En ny utställning visar upp en tidig sida av en av postmodernismens främsta designers.

”Välkommen till en svensk vitsippshage, arkitekt Sottsass! Det är den största kontrasten i världen till ett indiskt tempel, i vars obeskrivliga, stinkande sörja man måste vada med nakna fötter innan man kommer så långt att man kan falla i trance.” Det skrev Eva von Zweigbergk i Dagens Nyheter om Ettore Sottsass utställning Miljö för en ny planet som visades på Nationalmuseum 1969. Den svenska kritikerkåren förstod inte alls vad den italienska arkitektens keramik och teckningar gick ut på. En långhårig hippie som varit i Indien och talade om love, peace and understanding gick helt enkelt inte att ta på allvar.

I sommar visas några av designlegendens verk på Kulturhuset i Stockholm och den här gången lär folk inte bli lika upprörda. Utställningen Färg och tecken 1958 innehåller bland annat emaljerade vaser och fat i klara färger samt skisser och fotogravyrer. Verken är från ett tidigt skede i Sottsass karriär men speglar hans livslånga fascination för hur föremål används som symboler med dimensioner bortom det praktiska.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X