X
Annons
X
Recension

3D En fysisk blues är höjdpunkt i nytt dansutbyte

Lea Veds verk är kvällens clou när tre av Sveriges främsta danskompanier samarbetar i ett utbyte som ska ge nya talanger chans att utvecklas som koreografer.

Lea Veds verk ”These parts we cannot hold” är kvällens clou i utbytesprojektet ”3D”. Med Danielle de Vries, Joseba Yerro Izaguirre, Waldean Nelson och Amanda Åkesson. Foto: Tilo Stengel

För många år sedan påbörjade de nordiska nationalbaletterna ett lovande samarbete kring ny koreografi, ett projekt som skulle rotera mellan huvudstäderna men som rann ut i sanden. Nu kommer ”3D”, en plattform där de ledande danskompanierna i Sveriges tre stora städer låter varsin utvald dansare skapa ett verk för ett av de andra kompanierna. En fiffig idé som är ett slags utveckling av de koreografiworkshops institutionerna brukar ha för att låta hugade dansare pröva ”den andra sidan” och därmed kanske hitta nya talanger.

Kungliga Baletten, Göteborgsoperans danskompani och Skånes dansteater har olika profil och uppdrag, så "3D" är också en chans för de inblandade att möta nya erfarenheter och arbetsklimat. De utvalda koreograferna är tre kvinnor som visar sig ha helt olika uttryck. Resultatet är ojämnt.

Lea Veds verk ”These parts we cannot hold” är kvällens clou i utbytesprojektet ”3D”. Med Danielle de Vries, Joseba Yerro Izaguirre, Waldean Nelson och Amanda Åkesson.

Foto: Tilo Stengel Bild 1 av 3

Riccardo Zandona i ”Rosy retrospection” av Dorotea Saykaly.

Foto: Tilo Stengel Bild 2 av 3

Johnny McMillan (t v) i ”Vermillion ever after ...” av Sarah Bellugi-Klima.

Foto: Tilo Stengel Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X