Annons
Recension

She´s funny that wayEn frisk fläkt – trots lite trötta skämt

Imogen Poots och Owen Wilson.
Imogen Poots och Owen Wilson. Foto: Noble Entertainment
Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Ernst Lubitsch är inte ett namn som väcker igenkännande utanför cineastkretsar i dag. Men en gång i tiden, från 1920-talet till sin död 1947, gjorde Lubitsch några av världens roligaste filmer. Han överlevde inte bara klivet från stumfilm till ljudfilm, liksom flytten från tysk till amerikansk filmindustri. Nej, mest imponerande är att Lubitsch klarade övergången från en tid innan Hollywoods självcensur – den så kallade Hays-koden 1934 – till den moraliskt putsade film som kom därefter. Han till och med utnyttjade koden till sin favör.

”The Lubitsch touch” kallades hans förmåga att ge screwballkomedier som ”Design for living” (om en amorös trekant) en sofistikerad elegans där tabubrott, ofta sexuella, mot samtidens konventioner tycktes oskyldiga fast på samma gång vågade. Lubitsch stil, eller åtminstone försöken att nå upp till hans fotknölar, har i modern tid mest överlevt i Woody Allens senare komedier.

Annons
Annons
Annons