Annons
Recension

Figaros bröllopEtt bröllop med klass och bett

Från vänster: Susanna: Lenneke Ruiten, Figaro: Robert Gleadow, Grevinnan: Camilla Tilling.
Från vänster: Susanna: Lenneke Ruiten, Figaro: Robert Gleadow, Grevinnan: Camilla Tilling. Foto: Mats Bäcker

Tre timmar på 1700-talsteaterns hårda träbänkar går fort i en opera där det musikaliska håller högsta klass. Men de sceniska lösningarna gör att spelet hamnar väl långt borta från publiken.

Under strecket
Publicerad

**De pudrade **perukernas tid är förbi på Drottningholmsteatern, nu är musikerna enkelt klädda i svart. Det är som på kontinenten, och därifrån kommer också franske maestron Marc Minkowski, en av vår tids stora dirigentstjärnor. Framför allt är han känd som barockexpert, men även Mozart hör till Minkowskis specialiteter. De närmaste somrarna sätter han med sitt team upp Mozarts tre da Ponteoperor på Drottningholm. ”Figaros bröllop”, ”Don Giovanni” och ”Così fan tutte” ska behandlas som en trilogi, där Don Giovanni är Cherubin som vuxen och Don Alfonso i ”Così fan tutte” hans åldrade jag, är det tänkt.

Huruvida det fungerar kan vi inte bedöma förrän 2017. Men redan i dag kan vi konstatera vad Minkowski åstadkommer med Drottningholmsteaterns orkester, där de 30 musikerna visar tänderna från första takten. Vilket bett! Ständigt skiftande tempo, känsligt varierad dynamik – aldrig har tre timmar på teaterns hårda träbänkar gått så fort.

Annons
Annons
Annons