”En Ferrari-kund har redan i snitt fem bilar”

”Ferrari är sportbilarnas sportbil”, säger Rickard Fritz. Just Ferrari räknar med att göra en mångmiljardvinst i år trots pandemin.
”Ferrari är sportbilarnas sportbil”, säger Rickard Fritz. Just Ferrari räknar med att göra en mångmiljardvinst i år trots pandemin. Foto: Privat

Den som köper en ny Ferrari i Sverige har i snitt fem andra bilar redan – och råd med en sjätte. Därmed väntas en blixtsnabb återhämtning för bilmärkena inom superlyx-segmentet efter coronakrisen. Men det finns en tung utmaning.

Under strecket
Publicerad

En Rolls Royce visas upp i Genève, Schweiz.

Foto: Sandro Campardo/AP

Började med en leksaksbil. 30 år senare uppfyllde Rickard Fritz drömmen om en äkta röd Ferrari.

Foto: Privat

En av det svenska bilmärket Koenigseggs superlyxbilar.

Foto: Martial Trezzini/TT/NTB Scanpix

Alla vet vad den stegrande hästen står för, enligt Rickard Fritz.

Foto: Richard Drew/TT

Aston Martin är en av de tillverkare som drabbats hårt av coronapandemin.

Foto: Martial Trezzini/TT

Rolls Royce har siktet inställt på en helt elektrisk framtid.

Foto: BERND KAMMERER/TT

En Bugatti Chiron.

Foto: Michael Sohn/TT

Ferraris första laddhybrid, SF90 Stradale.

Foto: Ferrari/TT

Att motorljudet försvinner tar bort en del av tjusningen, menar Rickard Fritz.

Foto: Ferrari/TT
Annons

De rika lever sitt eget liv sägs det ibland. Och de superrika gör det förstås i ännu högre grad.

I regel är det ett liv där en samhällsekonomisk nedgång inte innebär någon oro över att förlora jobb och inkomst. Fallande börskurser kan ge något mindre pengar att röra sig med, men sällan tillräckligt för att ställa in planerna på att köpa den där fjärde Ferrarin till bilsamlingen i garaget.

Annons
Annons
Annons