X
Annons
X
Recension

Marianna Christofides: ”Shelter Cove” En evig natt omfamnar jorden

Två utställningar som påminner om alltings förgänglighet i livet sitter fint i november. Marianna Christofides bearbetar naturkatastrofer, medan Martin Ålund visar målningar mörka som svarta hål.

Marianna Christofides, ur ”Shelter cove”. Foto: AnnaElle Gallery
Läs mer om Höstens konstutställningar 2016

Hennes namn är inte särskilt känt i Sverige, trots att hon är en av Iaspis tidigare stipendiater. Marianna Christofides representerade Cypern på Venedigbiennalen 2011. Sedan dess har hon fortsatt att etablera sig på den internationella konstscenen medan hon har sin bas i Berlin och Köln. Skulle man leta efter några jämförelser inom den svenska konstnärskåren är Lina Selander ett namn som dyker upp.

Som Selander är Christofides mer intresserad av det kollektiva än det individuella, mer av det dokumentära än det imaginära. Även hon skapar intrikata installationer, där rörlig bild, fotografi och text bistår varandra på ett likvärdigt sätt. Försvinner någon av de vitala delarna faller historierna sönder.

Marianna Christofides, ur ”Shelter cove”.

Foto: AnnaElle Gallery Bild 1 av 4

Marianna Christofides, ”Towards solidarity (the arcives), detalj.

Foto: AnnaElle Gallery Bild 2 av 4

Marianna Christofides, ”Eruption”, ”Towards solidarity (the archives)”, ”Dragons back”.

Foto: AnnaElle Gallery Bild 3 av 4

Martin Ålund, ur ”Efterklang”, 2016, akryl och olja på duk.

Foto: Galleri Gunnar Olsson Bild 4 av 4
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X