Annons

Fragment 1 & KatastrofEn dystopisk Beckett mer aktuell än någonsin

Peter Luckhaus och Anders Ahlbom Rosendahl spelar Beckett på Teater Brunnsgatan Fyra.
Peter Luckhaus och Anders Ahlbom Rosendahl spelar Beckett på Teater Brunnsgatan Fyra. Foto: Niklas Hellgren

Teater Brunnsgatan Fyra ger en timma svart poesi om en tid då kärnvapenkriget hotar, diktatorer spelar ordspel om makten och Gud förblir stum.

Publicerad

Andra världskriget och atombomben. Plötsligt var individen inte värd någonting. Miljoner döda. Humanismen och vördnaden för livet var över. Där börjar Samuel Beckett skriva, omgiven av en förlorad, förstörd värld så uppenbarligen utan en barmhärtig Gud. Själva tiden höll på att gå mot sitt slut. Beckett skrev om ett efteråt. Om konsekvenser. Pjäser som är poetiska dystopier – och uppmaningar om besinning.

Det som bär pjäserna är känslan av övergivenhet, meningslöshet. Beckett skriver ett slags slapstick-hepp på randen av undergången. Han fångar frånvaron av ljus, nyanserna av grått. Ofta verkar han ha utgått från Brueghelmålningen ”En blind leder en blind” – med variationer där utsatta män trots allt inte kan låta bli att spela brutala maktspel.

Annons
Annons
Annons